Grønne garantier: et gratis klimatiltak hvis de brukes riktig
Gjennom justeringer i Norges nye statlige garantiordning kan Norge utløse titalls milliarder i klimafinansiering uten å betale en krone.
KI-generert illustrasjon fra Midjourney
Main moments
Sammendrag:
Norges nye statlige garantiordning for fornybar energi kan bli en betydelig bidragsyter til den grønne omstillingen i verden. Dessverre står dårlige politiske valg og utforming i veien for at garantiordningen vil utnytte sitt fulle potensial.
Slik utformet i dag risikerer den nye garantiordning å ha negativ effekt på Norges bidrag til grønn omstilling på kort sikt, og uklar effekt på lengre sikt. Dette skyldes stor ressursbruk i forbindelse med etablering, sterke begrensninger i bruk, snever innretting og at ordningen helt unødvendig rammer det ordinære bistandsbudsjettet svært hardt.
Ved endringer i ordningen kan Norge ta internasjonalt lederskap i en kritisk tid for verden, der Norge både burde og kunne tatt en større rolle. Dette kunne mobilisert økt innsats fra flere og styrket vårt omdømme. En slik garantiordning vil også være i vår egeninteresse.
For å utnytte ordningens fulle potensiale, bør norske politikere gjøre følgende åtte endringer i ordningen, og det så fort som mulig:
- Fjern den ekstraordinære tapsavsetningen og før midlene tilbake til bistandsbudsjettet. Ordningen vil finansiere seg selv, og det er ingen gode grunner til å bruke bistandsmidler på en likviditetsbuffer i Norges Bank.
- Eventuell tapsavsetning bør føres «under streken» og ikke rapporteres som bistand, ettersom den ikke forventes tapt over tid.
- Den maksimale garantirammen bør settes mye høyere enn 5 milliarder kroner, og økes betydelig hvert år. Et mer ambisiøst startpunkt er 20 milliarder kroner.
- Mandatet for ordningen bør utvides til å ikke bare inkludere fornybar energi. Både bærekraftig landbruk, matsystemer og klima og miljø bør inkluderes. Dette vil gi større klimaeffekt og fleksibilitet.
- Fjern noen av de mange risikoreduserende tiltakene som, kombinert med høy tapsavsetning, gir (kapital)ineffektiv bistand.
- Eventuelle tap utover innbetalte garantipremiene bør ikke dekkes over bistandsbudsjettet. Det er i strid med OECD DAC sine retningslinjer og unødvendig ettersom ordningen over lang tid skal gå i null.
- Det bør tillates at garantiordningen dekker en høyere risikoandel per garanti, for eksempel 70%. Eksfin sine garantiordninger for å fremme norsk næringsliv aksepterer til sammenligning både 90% og 100%.
- Garantirammen fra Stortinget bør konverteres fra NOK til USD, av hensyn til at investeringene det skal garanteres for stort sett skjer i utenlandsk valuta.
Last ned notatet for å lese hele innholdet.